Nederlandse webshops doen goede zaken in België

Nederlandse webshops doen goede zaken in België

Belgische online stores verliezen terrein aan buitenlandse concurrenten, bijvoorbeeld aan het Duitse Zalando en de Nederlandse bedrijven Coolblue en Bol.com. Dat blijkt uit een onderzoek van Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, dat is gepubliceerd in nieuwsblad de Tijd.

Thumb-open-packageIn 2017 shopten de Belgen voor 8 miljard euro in het buitenland, waarvan 5,5 miljard via webshops. In 2012 was dit laatste nog maar een half miljard. De omzet van Belgische online retailers daalt daardoor. Vorig jaar lag de verkoop in Belgische webshops zelfs lager dan in crisisjaar 2008. En dat terwijl de koopkracht van de Belgen er met 1,5% op vooruitging.

Buurlanden kapen omzet weg
Het lijkt erop dat de Belgische webshops de boot missen. In buurlanden Nederland en Duitsland stijgen de omzetten van retailers, zowel fysiek als online, namelijk wel door de betere conjunctuur. Vooral de kledingwinkels en supermarkten zagen hun omzet dalen.

Nederlandse webshops pakken hun kans
Dominique Michel, CEO van Comeos, geeft als verklaring dat het heeft te maken met de onderontwikkelde e-commerce in België: “Nederlandse webshops eten ons de kaas van het brood. Jaren geleden al hebben ze volop .be-domeinnamen gekocht. Dat voelen we nu.”

Het draait om vertrouwen
Onze marketingmanager, Michiel Henneke, herkent dit punt over .be-domeinnamen: “Uit ons nieuwe onderzoek naar de trends in internetgebruik blijkt dat een landendomein vaak belangrijker is dan een vestiging in het land zelf, als het gaat om het winnen van het vertrouwen van de consument. Dat zien we in Nederland ook. 82% van de Nederlanders klikt het liefste op een .nl-domein, maar een groeiende groep heeft er geen moeite mee als het bedrijf zelf over de grens gevestigd is. Een lokale domeinnaam verlaagt dus de drempel om met een buitenlands bedrijf zaken te doen.

Meer traffic
Michiel vervolgt: “Daarnaast heeft een landendomein nog een ander belangrijk voordeel. Maak je gebruik van een landendomein in het land waarin je zaken doet? Dan word je in de zoekmachines hoger gerankt. Dat effect wordt versterkt, doordat gebruikers in hun zoekresultaten sneller klikken op landendomeinnamen. Daardoor neemt de gebruikersrelevantie van een landendomein sneller toe dan die van andere domeinnamen. En een hogere ranking in zoekmachines leidt uiteindelijk tot meer business voor ondernemers.”

Ons onderzoeksrapport ‘Trends in internetgebruik 2018’ verschijnt op 29 november a.s. Interesse? Mail naar marketing@sidn.nl.

Ga naar de bron van het bericht.

Sidn Nieuws

Sluit Menu
WP Facebook Auto Publish Powered By : XYZScripts.com